BY :Arun Mudgal
From
कहाँ हो तुम मेरी तन्हाईयाँ आवाज़ देती हैं
सुलगती रात की परछाइयाँ आवाज़ देती हैं
……………………………………………
रख पाये तो रख ले आ कर लाज मेरी रुस्वाई की
मेरी उम्र से लम्बी हो गयी बैरन रात जुदाई की….
To ..
इंतिज़ारी में तेरी सारा सितम्बर बीता
ओ रोते रोते तेरी फुरकत में नवम्बर बीता
आहें भर भर के ये कहता है कैलेन्डर मूिहसे
हिचकियाँ लेते हुए सारा डिसेम्बर बीता ……
…………………………………
दिल तेरे हिज़्र में दीवाना बना जाता है
ठंडी आहों में बरफ खाना जाता है
दो ही अश्क़ों से हुआ उनकी गली में कीचड
मेरी अफसानी भी अफ़साना बना जाता है
अरे आ आ आ आ ,आ दिल का रोग मिटा जा रे
आठ रोज़ की छूटी ले कर आ जा रे.……
And then to
बाट तकूँ मैं तेरी कोठे चढ़ के
आजा मेरे बलमा बहन कर ………
The beauty of HFM is that it explores a concept , word or a state of mind in its various forms. And the concept of fruitless waiting is no exception to it. Though there are many ways in which this concept has been explored by the lyricists in HFM as is evident from the wonderful spread of the songs here today.
Therefore instead of going into much detail I have just chosen three shades of Intizaar , the sentimental, the funny and the normal ….
The first two songs are coincidentally rendered by Lata Bai , and I usually say that Lata Bai has some kind of an absolutely ‘Accurate Emotion Injecting Mechanism’ installed in her throat by the God Almighty which always releases the accurate amount of emotion in any and every expression in the song neither a micro gram more nor a micro gram less then required. And that is what makes these songs a delight to listen to. Feel this feature of Lata Bai’s voice in the first two songs expressing two diametrically opposite moods of Fun and absolutely sentimental respectively.
The basis for choosing the lead song is just going for a little ‘Funtertainment ‘ as the sentimental aspect of the waiting is spread all over here ….
So here is the lead song from 1949 film Laadali ‘ खुला हुआ है दिल के ये दरवाज़ा रे, आठ रोज़ की छुट्टी ले कर आ जा रे….. ‘ where the lyricist Nazim Panipati ,it seems , let his pen go on a fun trip … while penning ..
इंतिज़ारी में तेरी सारा सितम्बर बीता
ओ रोते रोते तेरी फुरकत में नवम्बर बीता
आहें भर भर के ये कहता है कैलेन्डर मूिहसे
हिचकियाँ लेते हुए सारा डिसेम्बर बीता ……
…………………………………
दिल तेरे हिज़्र में दीवाना बना जाता है
ठंडी आहों में बरफ खाना जाता है
दो ही अश्क़ों से हुआ उनकी गली में कीचड
मेरी अफसानी भी अफ़साना बना जाता है
अरे आ आ आ आ ,आ दिल का रोग मिटा जा रे
आठ रोज़ की छूटी ले कर आ जा रे.……
and the fun continues in the second as well … and the way Anil Da tuned the song and with the kind of flair Lata Bai rendered the song is thing to listen to and enjoy…
The second song is as sentimental as a song can go on …. Penned by Sahir the lyrics are really the ‘ Sahir’ of Sahir the master lyricist and poet exploring the sentiments of one who is waiting and waiting… and What to say about the singing by Lata Bai on the class notes composed by S D Burman …. just feel it for yourself while listening to this gem of a song from 1955 film Society ..
रख पाये तो रख ले आ कर लाज मेरी रुस्वाई की
मेरी उम्र से लम्बी हो गयी बैरन रात जुदाई की….
The third song where the word ‘Baat’ (बाट ) is used to express the ‘Wait’ by using the phrase ‘बाट तकूँ मैं तेरी कोठे चढ़ के…’ denoting the waiting is a melody from the recording room of Husnlal Bhagataram rendered beautifully by the ‘Sureelii’ Suraiyya and penned by Mulkraj Bhakari ….
And here is the song from Society 1955
And here is the ‘Sureelii’ Suraiyya Beauty बाट तकूँ मैं तेरी कोठे चढ़ के
आजा मेरे बलमा बहाना कर के
LikeLike ·